Cazul lui Souzie I

Publié le par ghib laszlo

Numim un "cui de strada",orice obiect ,de orice natura (cui efectiv,sticla,patra ascutita,ghimpe ,lemn)care strapunge talpa copitei ,sau furcutza ,de fapt fata inferioara a copitei ,provocand o leziune ,o infectie si un schiopatat  acut."Cuiul" poate intra doar partial ,caz fericit care ne permite inlaturarea acestuia destul de facil (atentie ca sa nu se rupa la interior) sau total (   mai greu de localizat ,prin sondare sau radiografie ).Cel mai trist este atunci cand este un cui de potcovar ,"uitat"in mod inadmisibil  pe jos la locul de lucru (la un examen de potcovar ,o caia care nu s-a lipit de palma ta sau de magnet si ti-a facut nefericirea sa aterizeze pe jos ,te coasta un punct in minus la nota !)

Saptamana aceea cam totul o inceput pe dos ,de luni dimineata ,de la 7,30 cand am ajuns acasa la maistrul meu ,am dat de o imagine de razboi ,paddock-urile pe langa care treceam ,erau vraishte,pline de sange ,benzile electrice rupte  ,caii fugiti cine stie pe unde ...in afara de o iapa trapasa ...spijinita de un stalp ,care sufla greu ,ne-am apropiat nedumeriti ,incet ,si ,ne-am dat seama ca iapa era ca  paralizata pe toata jumatatea dreapta ,ca nu mai vedea pe aceasi parte ,era zgariata peste tot si din narile amandoua picura sange  intr-o balta destul de groasa...am reusit cu greu sa o aducem in boxe in asteptarea veterinarului .S incercam sa intelegem ceva din tot ce s-a intamplat ...am recuperat ceilalti cai speriati ...verdictul veterinarului cazu sec "ruptura de anevrism".Iapa avea opt ani,si proprietarul care o tinea acolo in pensiune a recunoscut ca a suferit raceli repetate ,si probabil infectii care au dus la denaturarea vaselor de sange ce duc la creier ... si poate cand a inceput sa "se duca",a avut o ultima zvacnire ,si poate chiar banda electrica chiar daca e de foarte joasa tensiune ,i-a mai dat cateva ore de trait ...Veterinarul nu vede alta solutie decat sa ii curme suferinta ... ,a fost primul cal  care a murit sub ochii mei...si zau e destul de ravasitor ... 

Si ca totul sa fie complet pentru ziua asta ,unul din clienti ne suna destul de disperat ,calul sau avea un abcces ,si abia a reusit sa scoata un cui de 8 cm din copita!Unde ar fi putut sa il gasesca ?!Ajunsi la fata locului o vedem pe Souzie ,o iapa auxois-sa(rasa franceza grea de tractiune) ,care schiopata  cu posteriorul drept .Odata intrata in "scoala" si piciorul imobilizat am vazut ca nu era de gluma aveam de-a face cu o "decopitare",bureletul desprins clar printr-o crevasa adanca de unghie,eram pe cale sa pierdem tot invelisul cornos al falangei distale,un puroi cu un miros specific unei infectii de vechime (de cel putin o saptamana)iesea in spatele copitei undeva intre furcuta si burelet in asa hal ca puteam pune degetele  inauntru si "ghidila" pernita plantara .

 

 

.P1130803.JPGP1130802

 P1130805.JPG

  Nu era  timp de asteptat,insa am chemat veterinarul ,si tzatza-iutul buzelor sale nu era incurajator insa ne-a zis "fratilor ,am dus azi dimineatza una la ecarisaj ,descurcati-va cu asta ...vedeti ce puteti face ..."si noi eu ,Jean Pierre ,Eric si Sam(proprietarul )am zis sa-i dam bice (probabil din cauza unei diminetzi ciudate)apoi ori la bal ori la  spital ...

 

In primul rand trebuia inlaturat puroiul care a invadat toata copita  ...Jean Pierre ,maistrul si patronul meu  a inceput sa degajeze broasca ,un lichid neasobond galbui ,iesea de sub ea ,pana la urma a "trebuit" sa inlature total fucutza pentru a degaja toata infectia ...in acest moment simtzeam eu ca trebuie sa spun ceva ,insa nu puteam contesta  decizia unui om cu experienta de mai mult de  douazeci de ani ,ulterior insa temerile mele s-au adeverit .Daca as fi fost in locul sau ,nu as fi recurs la o o inlaturare totala a broastei ,ci doar la o ablatiune de circa un cm in varful furcutzei ,prin care as fii introdus un tub fin de plastic cu o pompitza de aspirare ,pentru a inlatura puroiul .La fel as fii procedat si cu caviatatea deja existenta in spatele furcutzei ...e drept experienta lui e veche de douazeci de ani,dar azi cred ca avem o altfel de logica ,poate si datorita materialelor noi care ne inconjoara...In rest nu ramanea de facut decat  o totala dezinfectie pe baza de methil,antibiotice  ,si un pansament care in primele doua saptamani a fost inlocuit zilnic ,iar apoi tot la doua zile...P1130823.JPGP1130821.JPG

P1130834P1130842.JPG

 

 

 

Necazul  a venit dupa trei saptamani (mai bine deschideam gura cand trebuia !),la inlaturarea pansamentului ,am vazut ca pernitza plantara incepuse sa necrozeze si sa se desprinda,incepusem sa pierdem una din "inimele" lui Souzie.De data asta ,nu "vedeam" decat  pernitza,vedeam chiar tendoanele perforat si perforant!!!  .Normal!,pernitza nu e nici muschi ,nici tendon ,daca vreti este o "increngatura ",de vase de sange ,artere care coboara si vene care urca ,si este sustinuta in locasul ei doar de vasele asa zis principale ,si mai ales de catre furcuta ,deci o data inlaturata ,pernitza se gaseste in aer,in vid ,de aceea la prima interventie imi parea mult mai normal sa fac o aspiratie a puroiului,decat sa degajez o cale larga de iesire ...si in plus pe aceeasi cale de aspirare puteam injecta dezinfectantul !

P1130878.JPGP1130879.JPG

 

P1130848.JPGP1130851.JPG

 

Daca situatia a fost grava pana acum ,de aici incolo incepea sa fie descurajanta ,decizia unui potcovit (pentru a reduce mobilitatea prea mare a cutieii )cu o placa de metal(pentru a facilita pansamentarea) ,si cu suruburi mai inalte pe calcaie (pentru a forta piciorul sa aseze in timp pe toata suprafata ),se impunea...

 P1130875.JPGP1130873

P1140140.JPG

 

 

Si uite asa ,dupa potcovitul cu placa ,antibioticele ,dezinfectarea ,si pansamentarea continua timp de doua luni ,tot la doua zile ,la fiecare luna coboram din inaltimea crampoanelor pe calcaie ,pentru a "forta" piciorul sa aseze...intre timp marea grija este aparitia unei furburi de presiune pe posteriorul opus ,datorita grutattii deloc neglijabile ce o aveam pe un singur picior ...Dar ,totusi ,apar imbunatatiri ...

P1140146P1140150.JPG

 

 

In mod incredibil ,pernitza incepe sa se refaca ,si chiar si furcuta incepe sa "rasara"(e fascinanta puterea de refacere a organismului !),asa ca dupa patru luni ,iata la ce rezultat ajungem:

P1140293.JPG

P1140299.JPG

 

Nu pot sa dau un pronostic ,acum ,dar oricum e pe calea cea buna ,si daca continua asa o sa avem o copita ca si noua in decurs de 8-10 luni ,cert este ca azi Souzie ,pune piciorul pe pamant ,nu cred ca va mai face tractiune ,insa e sigur ca e in viatza si ca va fii o foarte buna iapa de reproductie....Oricum va tin la curent ...in episodul urmator.

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
D
<br /> Doamne,Laszlo.<br /> Nu am putut să mă uit la filmuleţe, o să mă uit altădată, m-am îngrozit, mi-a adus aminte de picioarele "furburate" ale căluţului meu.<br /> În schimb am citit tot, foarte frumos ai explicat şi pozele sunt foarte clare, e super totul. La filme, cum am zis, după ce prind curaj...<br /> Întru totul de aceeaşi părere cu tine, nici eu n-aş fi dat toată furcuţa jos... acum, când am citit, mi-am clarificat nişte chestii. O să incerc întotdeauna metoda cea mai puţin "invazivă", pe cât<br /> posibil.<br /> Ce minunată e viaţa şi sistemul ăsta de regenerare cu care sunt dotate toate vietăţile...<br /> În fine, mă bucur mult şi pentru voi, şi pentru căluţ, că TOTUL E BINE CÂND SE TERMINĂ CU BINE.<br /> Să dea Dumnezeu să fie bine.<br /> Îţi dai seama că aşteptăm continuarea...<br /> <br /> <br />
Répondre
G
<br /> <br /> nea Darty,e drept cazul este destul de grav ,da nu ma pot impiedica sa iti marturisesc ca mi-o "facut placere"sa lucrez pe el ,ma simteam ca un medic care iti spune cu ochii lucind de fericire ca<br /> suferi de un cancer special si rar ...,asta o fii insemnad ca sunt pasionat?!dar cel putin amu stiu ce trebe facut data viitoare...<br /> <br /> <br /> <br />