Francezul,calul,agricultura si Romania

Publié le par ghib laszlo

 

 

Cred ca multa lume care cade din intamplare pe paginile mele incepe sa fie satula de comparatiile ce le fac intre cele doua tari, nu pot decat sa imi cer scuze, in ingustimea experientelor mele geografice nu cunosc mai mult de atat, un lucru e cert, chiar daca pare ca incerc o comparatie mai mult sau mai putin inclinata in balanta catre Hexagon, intentiile mele sunt clar indreptate catre Carpati si Dunare...

Intr-unul din primele mele "pseudo"articole, povesteam despre esecul de exersa meseria de care sunt pasionat in Romania, si in acelasi timp constatarea (perso si loco) scaderii numarului de equide carte lucreaza in agricultura sau alte servicii,....pentru ca ma indrept inainte de caii de sport si competitie(chiar daca potcovitul lor este mult mai interesant), spre caii de tractiune, (voi ramane un tzaran in suflet), sunt pentru mine unul din  indicele a unei calitati de viata sanatoase si rezonabile.

Apoi am dubiu  in ceea priveste aceasta constatare,oare nu este prea subiectiva? ,oare nu am limitat spatiul goegrafic? sau m-am limitat la ce am auzit de la unul sau de la altul? nu stiu ...cert este ca nu am gasit deocamdata nici o statistica oficiala  sau sondaj care sa imi confirme sau sa dezminta aceasta. Apropos, daca cineva capabil sa ma ajute  in astà dilema, saru'mainile dinainte.

 

Calul de tractiune in agricultura

 

Nu trebuie vazut ca ca un refuz al progresului, si in nici un caz ca si o actiune de trecut(a vedea aproape arheologica), dimpotriva azi in Franta("iara incepe asta cu Franta lui !!") gaseste din ce in ce mai multe motive de a revenii, de a exista,utilizarea calului de tractiune se justifica azi din plin in numeroase domenii .

Costul unui tractor si a utilajelor care merg inpreuna cu el, sunt foarte ridicate pentru un tanar agricultor care se instaleaza pe o mica sau medie parcela de teren .Pe langa faptul ca implica un credit la banca (de luuunga durata si fort costisitor in draga noastra Europa de est ), exista putine sanse de rentabilizare.

Aici o sa imi spuneti ca exista in Romania o piata avantajoasa de tractoare second hand, eu o sa va spun ca pe langa problemele mecanice care apar o data cu "varsta"utilajului, o sa va fie greu sa gasiti piesele de schimb, si daca le gasiti o sa fie dupa ce ati avut nevoie si campania agricola s-a terminat si graul este deja culcat la pamant.

Aici o sa imi spuneti, ca vorbesc de "tanar agricultor", "care tanar mai vrea sa faca agricultura in ziua de azi, do'mle? !",iar eu am sa va spun, in cazurle care le cunosc sunt tineri inteligenti si muncitori !

 

In agricultura calul este polivalent, arat, semanat, prasit, cosit, transport, totul este posibil. Suntem in anii in care toata lumea cauta sa consume produse biologice, sanatoase, fara pesticide ...unii din pura convingere iar altii din pura moda. Iar cei care produc bio, o fac din pura convingere sau ...din pur interes economic, pentru ca stim cu totii bio se vinde scump. Si pe linga un numar mare de sarlatani"bio", exista altii care au eliminat doar pesticidele si au ramas la acelasi sistem mecanic, industrial de productie.Iar pentru mine Biologic nu inseamana Tractor si toata poluarea carbonica ce o emana. Deloc. Si in  aceasta situatie, calul de tractiune se inscrie intr-o dinamica si logica globala care depaseste simplitatea unor lucrari agricole.

Si acelasi cal care lucreaza in timpul saptamanii  participa la manifestatii culturale, folclorice si servicii de agrement, intarind micul sau rol social .

In Hexagon numarul celor care recurg la tractiunea animala este din ce in ce mai mare, pe o suprafata  de un hectar, calul se impune in mod natural (dac nu vreti sa depindeti tot timpul de serviciile unui vecin agricultor tractorist) ,de aceea il gasim des in legumicultura si cultura vitei de vie .Mai ales in cea din urma(stim ca vinul e important aici!), oamenii au inteles ca in cercul vicios trasat de natura umana, uzanta tractorului cu greutatea lui,  nu face decat sa distruga terasele de  vie, terase care au fost construite cu costuri si mari eforturi. Pe langa asta greutatea tractorului si largimea rotilor afecteaza enorm solul, de ex permaeabilitatea si alte calitati care joaca un rol important in dezvoltarea plantelor. De asemenea, azi exista un label de vin "Vitza de vie lucrata cu calul".

Un agricultor abil, cu doi cai bine dresati, in conditii bune si cu material adecvat, ara aproape un hectar pe zi, cu o masina de cosit tractata animal (cu o bara de taiere de un metru treizeci ), putem cosi intre 3 si 5 hectare pe zi, iar cu o grebla tractata putem aduna fanul de pe  un hectar intr-o ora .

 

Binenteles, unui cal nu ii scoatem cheia din contact si il garam pur si simplu, un animal de tractiune necesita o prezenta zilnica,de asemenea vacantele nu vor mai fi asa de usor de luat, dar daca faceti un calcul amanuntit, o sa vedeti ca agricultura cu tractiune animala este economica, si cu un aport moral pe care nu o sa il aveti niciodata cu o masina.

2795871135_0e2f6c7ff6.jpg

 

 

Calul de tractiune si lucrarile forestiere

 

Gasim in Franta un numar oficial de douazeci de profesionisti  forestieri care recurg la tractiunea animala, pe langa alti particulari care fac asta in padurile private pentru consumul de combustibil personal, cel putin 500 de cai lucreaza in padure.E drept pentru o populatie de 60 milioane persoane, e insignifiant, insa in crestere... sunt mai numerosi in Belgia si Germania, tari care au pus un accent mai profund pe ecologie in cadrul gestiunii forestiere.Calul prezinta avantaje mari in padure, nu distruge arborii vecini  care nu trebuie taiati, si nu distruge nici solul provocand tasarea sau santzuri de roata. Este aproape indispensabil in culturile stranse de plopi, intre arborii mai tineri de 20 de ani, pe terenurile foarte accidentate sau mlastinoase, care fac aproape imposibila folosirea tractorului. De asemenea prezenta mecanica si deseurile de ulei care le implica nu sunt deloc bine vazute in exploatarea forestiera din imediata apropiere a unui rau, sau sursa de apa,mai ales daca alimenteaza un bazin de tratarea a apei potabile.

Franta este inca reticenta, in folosirea cailor de debardaj tinand cont de costul care depaseste cu 20 la suta fata de utilaje mecanice. Insa daca cifram costurile dezastrelor pe termen lung in exploatarea mecanica, calul devine un concurent serios .

Si pe langa agricultura, padurea este locul ideal unde un cal de tractiune isi poate pune forta,docilitatea, supunerea, initiativa, inteligenta in valoare. Este un adevarat spectacol excitant pentru ochi si suflet, in linistea padurii, proprietarul caiilor comanda doar din fluierat, sau voce, iar  greul se incordeaza pe posteriori ...o data si trage trunchiul greu printre congenerii sai inca in picioare, fara macar sa ii atinga ... aici expresia "a respecta natura"isi gaseste loc regesc. 

In Romania, este drept domeniul in care utilizam azi cel mai mult calul de tractiune,vedeti asta in toata Marginimea Sibiului, in Secuime,ce mai, in toti Carpatii,e drept ca sufera din cauza mecanizarii rapide,dar exista in numar mare. Inca o data nu pot sa va dau un numar, poate data viitoare cand o sa atac subiectul.Exista si o explicatie balacanica ....  este cel mai silentios, discret, mod de a fura  lemn, si stim bine ca in acest mediu "se fura ca in codru",dar nu imi incita nici supararea, in comparatie cu cei care fura en-gros si "legal"cei care "cara" lemne din padure o fac din necesitate.

Si aici nu ma pot impiedica sa spun, chiar daca voi fii urmarit o viata pentru afirmatie, ca hotii de lemn si braconierii (cei ilegali, nu cei ascunsi sub o uniforma) imi sunt dragi! Si apoi am si o inclinatie genetica catre hotii de cai ,dar asta e alta poveste.

E cert, carutasii de lemn sunt in scadere, ca de obicei tinerii nu vor sa reia activiatatea batranilor"e prea mult de lucru!",dar nici informare si pregatire in domeniu nu este, cel putin in Hexagon sunt doua centre de formare in debardaj, un Centru Tehnic de Tractiune Animala (55160,Les Eparges) si un Sindicat National de Debardeuri cu Calul.Poate intr-o zi la noi o sa mai adaugam printre atatea scoli profesionale care produc lacatusi someri, si o pregatire specifica tractiunii animale.Sa sper? !sa nu sper? ....

dfrjtr5g_79dtwb48dj_b.jpg

 

Calul de tractiune si mediul urban

 

Incep din nou cu exemplul occidental...stiu ca repetitiv devine suparator dar nu pot impiedica ...stiu doar ca o groaza de oameni pe care ii cunosc de cand locuiesc si traiesc aici imi spun (ma roaga ca si cum ar depinde de mine!) sa nu facem aceleasi greseli ca si ei ...din pacate am luat un start serios in acest sens ..si eu ma incapatzanez sa cred ca nu este asa.

Se pare ca orasul Strasbourg detine primul loc in uzanta calului de tractiune, ceea ce a inceput in anii 80' ca o experienta, azi 1300!!! de hectare de parc si padure sunt interzise utilajelor mecanice!iar pe urma alte orase au urmat exemplul, la Saulieu am fost martorul adunarii gunoielor in centrul pietonal de catre o bena de gunoi tractata de cal ...si in plus, conducatorul atelajului era femeie(fara a fii misogin!,e doar un alt aspect social a sublinia). Multe orase cotiere recurg la acest mod de a duna gunoaiele, inca o data silletios(potcoavele fac mai putin zgomot ca o masina si in plus au un charm de neegalat). Parcurile limitrofe lotismentelor de locuinte, pline de oameni care fac jogging de dimineata, recurg si ele logic la o solutie de mijloc si agreabiilitate, si cu un impact socio cultural  important.Un tractorist nu o sa va poata spune "buna dimineatza "o data din cauza zgomotului si apoi daca va trezit cu acelasi zgomot nici dvs nu o sa veti chef sa ii spunet acelasi lucru (dimpotriva!) cand unui carutazash care face acelasi lucru, o sa il intrebati chiar de sanatate ...imaginati-va apoi ochii copiilor vostrii..Paradoxal este mediul in care,sub conducerea  unor spirite deschise,  are cel mai multe sanse ca sa se dezvolte .

eboueurs.jpg

 

Calul de tractiune si agrementul 

 

Nu trebuie sa va mai spun ca acelasi cal care ara sau scoate lemn din padure in timpul saptamanii,poate servii pentru a plimba turisti in we,si poate chiar persoane cu un handicap fizic sau mobilitate redusa ,care se vor bucura de o plimbare in plina natura,sau acelasi cal care serveste municipalitatii poate fii inhamat la caleasca unor tineri casatoriti intr-o sambata dimineata...

IMGP0134.JPG

 

 

Concluzie

 

Nu stiu ce sa va scriu in dedesuptul unui cuvant asa de important ,dar daca poate umilele mele cuvinte au sa cada sub ochii cuiva care face parte din ordinul public,sau factor de decizie din colectivitatile locale ,poate un cal de tractiune isi va gasi locul intr-unul din domeniile de mai sus. Unul. Ar fi deajuns ca sa dea un exemplu pentru ceilalti!

Exista azi fonduri europeene sau de alta natura ,nerambursabile ,care asteapta un proiect de calitate din partea unor asociatii...

 

Acum chiar daca va pare poate prea personal ,eu ,unul ,am ales sa fiu potcovar ,in amintirea copilarie mele facuta in umbra unor oameni, bine infipti pe picioarele lor ,drepti in umeri ,care pe langa o mustatza rasucita si  o biciusca in mana,aveau ,alaturi de caii lor  ,o privire mandra si ochii senini ...ceea ce azi gasim din ce in ce mai rar...

 

Iar pentru cei care au avut rabdare sa se oboseasca cu "ineptiile" mele ,iata cateva adrese care pot intregii acest "articol"

www.attelages-magazine.com

www.sabots-magazine.com

www.agritrait.com

www.prommata.org

www.hippotese.free.fr

www.tractionanimale.fr

 

 

 

 

 

 

 

Commenter cet article

Ceres 22/08/2014 11:57

Poate ar merita si o comparatie a utilizarii calulului versus utilaje de mici dimensiuni, mai putin costisitoare decat un tractor.