ma las de facebook

Publié le par ghib laszlo

Un precin bun din Sibiu mi-ar spune "pai numa acuma ti-o rasarit grauntza asta in cap?! te stiam mai dashtept de atat "...mai ,cum sa va spui ,la inceput o fo joaca ,o fo fain ,ha ha, ui pe Ghio in poza ,cu pantalonii la gienunche,beat ,se pisa pe gardul lu' dom' primar!!!ha ha ...apoi o inertie sora cu plictisu ,plus vreme cherduta ...binenteles la urma ,dovada titlului de mai de sus ,dezamagire.Nu-i bai ,exista avantaje ,stii ce-o facut Fane si Geta la 12,54 ,nu mai nici o scuza sa uiti de ziua de nastere a cuiva pe care ti-i se pare ca cunosti ,stii ce se poarta mai nou ca tzoale ,vezi cururi faine ,chiar apetisante ,glume ,pisici ,si catzei in ipostaze incredibile,filozofie de viata ,stii ca e Valentine,8 Martie ,Pastele si Craciunul fara sa te uiti in calindar ,vezi copile (sa ma ierte zeii) da nici floci nu au si inca nici nu o vazut! in ipostaze de vampe(ai,ai!),dai de antisemimist si rasism pur,sexism (ca ala din bancuri e nevinovat!ca daca nici rade nu mai putem atunci zor cu acta)...motociclete,masini,revizii,ideologii,utopii,doctzi,semidoctzi(cu indulgenta!),cunoscatori,atotstiutori,artisti de calitate si fara ,politica....ce mai "aviem dii tàte"!

Da' ce are asta cu potcovitul?Stai ca are...

Ma inscriu si la inceput ,timid si febril ma trezesc cu 20 de prieteni ,normal("bravo bai Lotzane te-ai gandit si tu sa fii in timp cu lumea !) ,apoi dupa un timp cu 120 si o lunga stagnare in grafic...din 120 cunosc de-a dreptul jumatate ,apropiati aceeasi douazeci ,si ma vad zilnic in medie cu doi ...sa nu credeti ca sunt un insociabil ,cei ce ma cunosc de-a dreptul pot sta dovada...se pare ca numarul asta ar intra in "normalitatea facebook" pentru un "om normal".

Partea buna a lucrurilor este ca sunt in contact cu prieteni de demult de care altfel nu as fii avut veste,sfiidand astfel o asa zisa normala(ma repet) decurgere a lucrurilor,stiu cine cu cine s-o insurat respectiv maritat,vad poze copii prienilor pe care altfel nu i-as fii vazut,stiu cine e"single" si cine iasa we asta la munte si unde ...o discutie azi incepe cu "ai auzit ca ...?" si se termina cu "pai da am vazut pe facebook!"...dar in acelasi timp am legaturi cu o serie de potcovari de toate nationalitatile si cand ne"dam like" si "sharuim" o facem pe potcoave si pe cai ,iar discutiile noastre ,chiar pigmentate de o gluma au un pronuntat  iz de balegar...aici mi-ar parea rau sa ma las de "retea"...

No bine ,120...pai nu ma putem eu oprii aici ,prostovanu?!Nu ca nenea viseaza inca sa se intoarca inapoi in Romania ,sa traiasca acolo,sa faca potcovarie si caierie,ca numa cand scriu asta imi vine sa imi dau doua palme!!!Scuze...No ca sa imi creez o viitoare retea in sens comercial si relational pentru eventuala mea cariera esteuropeeana ,incep sa imi cer "prietenia" faisbucaceasca cu toti oamenii calare in poze,cu centre equestre etc ...si asa incet incep sa simt ceea ce mie imi lipsea datorita departarii ,cum merge ,calca si incotro  faimosul "cal romanesc"...

Pai dragii mei ,cam de aici incepe dezamagirea.Nu bag toata lumea in aceeasi galeata ,nu pomenesc pe cei  care nu merita trecatoarea mea indignare,ar insemna sa arat cu degetul ,sau mai rau sa omit calitati umane  care nu le putem cunoaste pe cale virtuala.Cu plecaciuni ,iertare...

Au fost polemici legate de caii din Romania cu duiumul,in vrac si la gramada ...pistonul declanstor a fost cu caii din Delta Dunarii...nu am scos o vorbulitza ,si nici azi nu las loc decat unui subinteles,ma pun in imaginea unui om asezat in nisip ce priveste agitatia asta de neimaginat si  neexplicat  in satul Letea,pe linga nebuna dragoste de cai vreau sa va precizez ca am lucrat ca si ghid in balta patru ani,caii aia ii cunosc ,oamenii aia ii cunosc ,am locuit si trait cu ei ,sunt rai si buni ,ca si noi ceilalti ...vina nu e a lor ...ca exista o surpopulatie in locul ala inconjurat decat de ape e cert ...ca solutia a fost prost gerata mai cert ...ca am pus iubitorii de cai ,localnici si geambasi in plin razboi fata in fata ,in jocul asociatiilor de protectie si a producatorilor de salam ,sub privirea distrata a organizatiilor guvernamentale ,la fel de cert ...cati bani si de ce natura  s-au scurs in acesta poveste? nu stim ...ca subiectul a fost trecator si ca azi nimeni nu mai vorbeste si ca nici nu a fost gasita o viabila solutie...stim!

Nu sunt multi ani de cand am am ajuns in stadiul de azi in comportamentul fata de cai,asta nu inseamna ca omul nu a avut de cand lumea o dragoste si o admiratie pentru ei , insa in acelasi timp nu a ezitat sa il puna la lucru si la razboi ,si sa ii consume carnea ...in tarile dezvoltate calul greu sau semigreu a fost amenintat cu disparitia o data cu aparitia mecanizarii ,daca putem fii multumiti ca aceste rase mai exista azi este multumita producatorilor  de carne chevalina ,si inca nu suntem la un numar demn de considerare  ,pentru un milion de equide in Franta ,exita zece mii de cai de rasa grea, o sutime? pentru noua rase diferite?! asta fata de restul de 17 rase de sport ,11 rase de poney .

Azi unul din patru manji nascuti este un cal de rasa grea ,totusi doar 2 la suta sunt prezenti dupa trei ani de zile .

Nu sunt singurii care "lucreaza" ,pe langa caii de cluburi ,etc...caii de curse ,trotori ,galoperi ,fac o buna parte din PIB-ul national al anumitor tari ,insa nimeni nu face un scandal cand o parte din ei urca discret  in camioane dupa doi ani de intensiva cariera si nu se mai intorc niciodata .

Alti cai care "lucreaza" sunt cei fac spectacole,caii de circ sau ...caii de corrida .Corrida este un spectacol cu un final sangeros ,de cele mai multe ori taurul isi gaseste moartea dar si torrerul ...caii participa asemeni ,si unii dintre ei accidentati ,si viata unui cal accidentat nu este un bun augur...pe de alta parte acestui  fel de "sordid" spectacol datoram azi selectia si placerea de a vedea alurile de tango a unui lusitanian sau pur rase espagnole ...spirit atat de bine descris de Hemingway.Azi nu mai iubim corrida pentru asa zisa ei violenta,de alfel azi am inlocuit cuvantul(influenta dogmatica,comunisto-terorista) curaj cu violenta  ,si a fost interzisa in unele zone...in acelasi timp o groaza de oameni care lucrau pentru ea (sa credeti ca doar torrerul lucreaza ,exista mii de oameni in spatele acestui spectacol )...de cand a fost interzisa ...avem in coincideenta o criza economica spaniola...

Am vazut cavaleri in concurs de andurata care nu au oprit calul  in mijlocul cursei  desi au vazut ca e clacat ,asta nu e violenta ?am vazut tarani care bat calul sa se ridice de pe pamant,am vazut cai fortati pana la moarte de dragul unei sume de bani sau mai rau pentru un pariu tampit,vad inca targuri de cai unde se fac probari cu frane trase ,in prezenta politistilor care ar trebui sa fie constiienti de legi,vanzarea de biciuri am impresia ca e mai mare decat potcoavele bune ,asta nu e violenta?,stiu ca exista o o Comisie Guvernamentala a Calului in Romania care a anuntat legi care nu se aplica...merde...am impresia ca beneficul acces la informatie mondiala ne-a furat privirea de la ce se intampla in curtea noastra.

 Incep serviciul meu deseori la sase dimineata,pe intuneric , intru primul in holul de boxe,prefer asa ,ecuyerii nu sunt acolo ,programul de masa si curatire boxe e mai tarziu,nu am stres ,nu am muste ,eu aprind lumina , zic buna ziua la toti caii ,le vorbesc la toti,ii pup pe bot,scarpin dupa ureche,stiu fiecare ce placere are ,o cunosc deja ,ii cunosc pe toti dupa nume,renume,roba ,caracter,daca cineva m-ar vedea si-ar zice ca vorbesc singur ...dar de cate ori nu am avut impresia ca intru intr-o puscarie de nevinovati,barele de la boxa ajuta la imagine ,caii care au ticuri deasemenea,faptul ca stiu ca in timpul saptamanii sunt inchisi 23 ore din 24 ,iasa o ora la lucru ,dau un maxim la concurs in we ,si luni cand potcovesc simt in  toti febra musculara(ceea ce numin noi boala de luni) si in cativa ani au lombarele distruse...zau puscarie curata ...nu este asta o violenta morala ? tinand cont de numarul de accidente in boxa nu este ea si fizica?este o diferenta de grade Richter in violenta?intotdeauna am pledat pentru caii in stal ,cel putin asa isi pot "vorbi" ,a face groomingul cu prietenul ,dezavantajul este curatirea si problemele de copite posterioare care sunt deseori in chishlau si balegar ,dar si asta e o problema de afurisiti de lenesi de bipezi...

Intotdeauna am pus blandete in relatia mea cu caii ,dar intotdeauna am stiut ca am de a face cu un caracter si o personalitate aparte ,si "jocul" meu a fost pe masura ,am vazut cai fricosi care doar te avertizeaza ,am vazut viciosi care lovesc fara sa avertizeze,mii de caractere au trecut in mana mea ,si de mii de ori am lucrat diferit  ,in cazul asta ,recunosc lovesc si eu ,dar nu pun nervi si nu pun violenta ,locul meu este ales ,in general pe crupa nu riscam leziuni ,avertizez astfel...si anunt si proprietarul ca am fost nevoit sa dau un penalty,mi-i se intampla o data pe luna si nu imi place,...si zau nu imi judecati sinceritatea decat dupa ce ati vazut jokeiy cum biciuiesc in ultima suta de metrii de curse

Pe scurt...

Ar fii tampit din partea mea sa fac un lobby pentru carnea de cal ,nici macar nu consum ...cu cat mai multi cai cu atat mai bine pentru mine si pentru meseria mea,ar fii tampit sa fac acelasi lucru pentru violenta contra animalelor ,sufletul meu nu mi-ar permite...insa nu imi pot permite sa vad apreciate false aberatii a unor ingrati care isi cumpara carnea din suprmarketuri si nu stiu de unde vine , celor care cred ca vacile sunt pe pajiste ca sa dea un pic de culoare ,oile sa behaie si porcii sa grohaie...si vai ce idilica este povestea asta daca nu ii cunostem veridicul sfarsit...citadina ignoranta ajutata de sterila societate de consum...

Cum vedeti ..."ascunsul dupa degete" nu deloc genul meu!

Concluzie...

Mica criza a cailor din Delta atat de mult discutata , ecourile feisbuc Romania (minoritare ,precizez!) asupra cum trebuie sa iubim cu exacerbare caii,animalutzele de tot soiul,la acel punct in care ne identificam egoist cu ele  , influenta asta de totul natural  in slujba de articial ,ma indigneaza,cu riscul de a fii prost inteles insa cu "satisfactia" ca in sfarsit  vin dintr-o tara dezvoltata care pune mare pret pe protectia animalelor...care are in general spitale sub nivel,agricultura sub nivel ,asistenta sociala slaba,infrastuctura la fel,spaga,cumatrism...unii ar prefera mai degraba sa omoram "rusinea" noastra tiganeasca decat animale...e bine!, suntem o tara dezvoltata!

  O parte din noi  ,acestui animal (multi uita ca este totusi unul ),ii atribuim ,si dedicam toata dragostea noastra ,numim asta pasiune ,insa orice pasiune,dragoste care depaseste limite devine maladiva si neeatenta la reale probleme ,ceea ce proprietarul(proprietara) mamos ,si rasfatzator vede un nevinovat capriciu,este de fapt o problema de educatie , ca si un parinte orb la defectele copilului sau ,fara sa ii valorizeze calitatiile ii favorizeaza defectele,masura de autoritate e rau plasata si mai ales rau executata ...  veterinarul vede o boala ,osteopatul o vertebra deplasata ,dentistul  vede surdinti, potcovarul un aplomb denaturat ...un adevarat caier le-ar vedea pe toate si ar elimina problemele una cate una.Multi vad ,putini cunosc.

 

Ca sa revin asupra cailor de corrida ,va urez tuturor sa aveti aceeasi cai ca in filmul de mai jos ,si mai ales sa ii stapaniti la fel de bine ,sa aveti aceeasi comuniune om cal...

 

  http://www.youtube.com/watch?v=O4glo6LBmyI&feature=fvwp&NR=1

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article