garnitura ,firul de argint

Publié le par ghib laszlo

Nu este un Top 10 de detalii importante in potcovit ,dar garnitura ar merita primul loc .O data imi povestea unul care o facut armata la cavalerie ,si cum potcovarul de acolo "potrivea potcoava "atza" pe copita dom'le ,pe contur !!!fara sa depaseasca un milimetru!!!"Imi spunea tare si apropiat de urechea mea ,de frica ca poate nu aud bine si nu simt bine aburii de alcool ,binenteles facea referire la faptul ca io nu is bun potcovar pentru ca potcoavele mele depasesc copita" nu mult da de'ajuns" .Ei bine partea aia care depaseste se numeste garnitura .
Orice fiinta de bun simt care o inteles ca copita nu este rigida ca o bucata de lemn (macar ca si lemnul "lucreza")si ca sa indeplineasca rolul sau de amortizare la fiecare apasare pe ea ,copita se dilata .Putin .Nu mult undeva catre 2-3 mm pe aproape intreg conturul,mai putin in varf si mai mult in calcaie .Greu de vazut cu ochiul liber si prin urmare greu de crezut ...
Luati orice potcoava,folosita sau culeasa din drum ,din orice colt al lumii ,o sa observati doua  tipuri de uzura ,una pe fata ei externa ,cea care calca pe pamant sau bitum ,normal datorita frecarii .Cealalta este pe fata interna a potcoavei  cea care nu "vede" altceva decat  copita .

IMG 0170IMG_0172.JPG

 

Dovada mai clara nu va pot aduce ,nu este o uzura excesiva dar ea este acolo!nu e o bucata de lemn si chiar daca este incinsa cu o bucata de fier isi pastraza necesara mobilitate naturala,cu conditia imperativa sa nu uitam acel detaliu important -garnitura !!! ......potcoava este acolo ca sa protejeze contra uzurii externe ,dar daca potcovarul nu lasa un loc mic pe fier acei 2 mm necesari  ,copita e blocata intre fier si caiele .stransa , imobila , impiedicand astfel buna functionare a tendoanelor ,pernitei ,vaselor de sange cu urmari vizibile chiar la al doilea potcovat si greu de recuperat in timp .Principala maladie este incastelarea , simptom prim este atrofierea si starea proasta a furcutzei,un cal care "demareaza" greu dimineata (mai ales daca petrece naptea in stal ) pana se pun in miscare vasele sange ,un cal slab performant imbatranit prematur .

  IMG_0255.JPG

IMG 0256

 

De ce nu facem garnitura? ...aceasi ancestrala frica de proprietar ca se agataza ,se prinde si pierd potcoava,si din comoditatea unor potcovari ce nu vor sa revina ,sa faca km ,nerentabili ,neplatiti daca se pierde potcoava ( o sa ziceti acum ca tin cu ursu' ,da mie im plac murele:))
Firul de argint ...e partea de luceste in pozele de mai sus ,o faci cu pila sau masina de polizat ,iti rotunjeste fierul imediat dupa garnitura si rolul lui este de a evita efectiv ca potcoavele se agatza .E clar nu e suta la suta eficace ,Nu este obligatoriu dar eu unul greu pot incheia un potcovit fara un fir de argint .In general proprietarului ii place ,vede in asta un finisaj ingrijit...nu  o sa credeti dar in Romania am vazut proprietari suparati ca am "luat" material din potcoava ,ca doar ei o platit-o si ca acum o sa se uzeze mai repede !!!Am auzit altele si mai si !!!
In plus garnitura si firul de argint evita ca copita ,unghia sa cresca peste fier dupa  o luna de zile ...ce sa va mai zic detalii ,dracu-n ele de detalii !!dar vitale detalii!!
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
C
Excelent,foarte fain explicat,eu nu am avut norocul sa fac scoala de potcovari dar am avut norocul sa lucrez dupa program cu potcovarii din belgia(Arden)si am invatat sa ma descurc,asta pt caii mei<br /> si un pic mai ajut prietenii ,doar prietenii cau cai,cei care vor sa aiba calul in regula.In rest cum spui tu,cu romanii nu iesi la capat cu potcovitul corect. -Treaba-i buna! si poate treci pe la<br /> noi sa hinarim pe dealuri calari.Cu asta ne ocupam :) si incercam sa o tinem asa
Répondre